onsdag 16 juli 2014

Extreme Coconut

Det här inlägget ska bara handla om saker som man kan äta, framförallt om kokos. Först kommer dock ett par bilder på smördeg. Jag köpte fryst smördeg på Ica och lyckades till sist hitta en som inte innehöll apmördarfett, utan faktiskt smör. Det är trist och märkligt att en produkt ska få säljas under namnet smördeg när det inte ens innehåller något smör. 

Smördegsknyte fyllt med äpple, kanel, kardemumma, smör, socker. Penslad med smör, socker, kanel.
Äpple, kanel, socker, smör i botten. Smördeg ovanpå, penslad med smör och socker.

Nu till huvudnumret. Jag bestämde mig för att göra kokosnötsglass och letade reda på ett enkelt glassrecept som jag sedan modifierade en del.

De huvudsakliga ingredienserna.
Knäcka kokosnöt
Rensad kokosnöt
Mixad kokosnöt
Färdig glass
Glass i skål
Glass med chokladsås
Så, jag tog ett vanligt glassrecept och ersatte mjölken med kokosmjölk och tillsatte en hel färsk kokosnöt, söndermixad. I efterhand kan jag dock erkänna att det var för mycket kokosnöt, halva mängden hade nog räckt. Oavsett så blev resultatet en otroligt god glass med en fantastisk smak av kokosnöt, och jag har inget annat val än att döpa glassen till Extreme Coconut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar